Friday, May 29, 2015

Masalah Qubur Bahagian 3 Oleh Syaikh Hisham Kabbani

MAS'ALAH QUBUR BAHAGIAN 3 OLEH SHAYKH HISHAM KABBANI

Sambungan kepada artikel Masalah Qubur Bahagian 2 Oleh Syaykh Hisham Kabbani

AWLIYA (MUSLIM YANG BERTAQWA) DI DALAM KUBUR MEREKA MEMBAWA MANFAAT KEPADA UMMAH

Propaganda Wahhabi yang sama mengatakan: "Mendakwa bahawa Wali Songo [9 Wali terkenal dari Indonesia yang maqamnya diziarahi orang ramai] akan memohon
kepada Nabi Muhammad untuk mengampuni kita adalah tidak diterima - ia adalah salah. Hanya Nabi yang boleh mengatakan begitu. Bahkan isteri, anak, cucu
Nabi tidak boleh mengatakan begitu."

Dakwaan di atas adalah tidak jelas atau pendustaan, yang mana pada kedua-duanya adalah sebuah perkara yang tidak bertanggungjawab dan dakwaan palsu.
Tambahan pula dakwaan itu menunjukkan nifaq (kemunafikan) dan tidak hormat terhadap Nabi (saw) dan Keluarganya, kerana dia (wahhabi) mengeluarkan mereka
untuk ditempatkan di bawah penyimpangannya dalam mendakwa apa yang dia tidak tahu.

1. Dakwaan ini tidak jelas kerana KAUM MUSLIM TIDAK BERMOHON KEPADA NABI (SAW) UNTUK MENGAMPUNkan. Sebaliknya, semua muslim memohon kepada Allah (swt)
untuk pengampunan dan datang kepada Nabi (saw) sebagai Wasilah atau sarana, MEMINTA NABI UNTUK BERMOHON KEPADA ALLAH (SWT) untuk pengampunan atas nama
umat seperti yang dinyatakan dengan jelas pada ayat yang mulia,

ولو أنهم إذ ظلموا أنفسهم جاءوك فاستغفروا الله واستغفر لهم الرسول لوجدوا الله توابا رحيما

"Dan kalau mereka, setelah mereka menganiaya diri mereka sendiri, datang kepada engkau [Muhammad] dan meminta pengampunan daripada Allah, dan Rasul telah
meminta maaf atas nama mereka, mereka akan mendapati bahawa Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang" ( al-Nisa '4:64).

Ayat di atas disebutkan dengan aplikasi yang tepat bagi MENGGUNAKAN NABI SEBAGAI SARANA UNTUK MENDAPATKAN PENGAMPUNAN ALLAH (tawassul) DALAM BUKU FIQH
SEMUA EMPAT MAZHAB AHLU SUNNAH WAL JAMA'AH, KITAB HAJI, BAB ZIARAH termasuk Mazhab Hanbali. Kami memberikan dokumentasi penuh pada bahagian Ziarah dalam
Ensiklopedia Ajaran Islam.

2. Namun, jika kita mengganggap bahawa propaganda Wahabi sebenarnya memaksudkan untuk mengatakan bahawa "Dakwaan yang mengatakan Wali Songo [9 Wali dari
Indonesia yang maqamnya diziarahi orang ramai] akan MEMOHON SUPAYA ALLAH MEMAAFKAN KITA adalah tidak diterima - bahawa ia salah. Hanya Nabi yang boleh
mengatakan begitu. Bahkan isteri, anak, cucu Nabi tidak boleh mengatakan begitu "maka dakwaannya bertukar daripada tidak jelas kepada pendustaan dengan
terang-terangnya bersempadankan kekufuran seperti yang ditunjukkan oleh bukti-bukti berikut:

3. Mendakwa bahawa Awliya di Barzakh semestinya tidak dapat meminta kepada Allah untuk mengampunkan kita adalah kufur pada beberapa tingkatan kerana:

(I) Menyangkal hakikat kehidupan Barzakh bagi umat Islam yang soleh adalah penolakan terhadap Akidah ASWJ dan mempromosikan ajaran sesat Mu'tazilah,
Jahmiyya, filsafat, sekularis dan materialis yang mengingkari akan kehidupan di alam kubur yang dinyatakan dengan Tawatur sebagaimana yang disebut dalam
himpunan hadits seperti Kitab al-Mawt wal-Qubur oleh Ibn Abi al-Dunya, al-Baath wal-Nushur oleh Imam al-Baihaqi, al-`Aqiba oleh Abd al-Haqq al-Ishbili,
al-Tadhkirah li Ahwal al-Mawt wal-akhirat oleh al-Qurtubi, al-Ruh dan Hadi al-Arwah oleh Ibn Qayyim al-Jawziyyah, Sharhus Sudur oleh Imam Suyuti, dan
banyak kitab akidah seperti Ushul al-Din oleh Imam Abd al- Qahir al-Baghdadi, Ibana al-Ashari, Fiqhul Akbar Abu Hanifah, Aqidah Nasafiyya, Tahawiyya,
Wasiyya dari Abu Hanifah, Adudiyya, dan ramai lagi.

(Ii) Menyangkal hakikat kehidupan Barzakh merupakan pendakwaan bahawa (dia) mengetahui perkara yang ghaib. Imam al-Nawawi dan lain-lain mengatakan bahawa
sesiapapun yang membuat dakwaan yang tidak berdasar (contohnya tiada bukti) tentang perkara ghaib maka dia telah melakukan kekufuran dengan ijma'
(kesepakatan) pada Umat.
(Iii) Mendakwa bahawa Muslim yang soleh di Alam Barzakh tidak dapat mendoakan kita adalah bertentangan dengan ayat-ayat dan hadits yang menyatakan bahawa
mereka masih hidup, berlanjutan, berdoa dan beristighfaar dan sebagainya. Imam al-Nawawi mengatakan dalam Sharah Sahih Muslim "KEHIDUPAN DI ALAM BARZAKH
ADALAH DOA DAN ZIKIR. "Semua bukti dan fatwa ulama mu`tabar (yang dihormati) terhadap permasalahan ini dikumpulkan dalam buku" Kehidupan Para Nabi di
Dalam Kubur"yang meliputi hukum-hakam yang berkaitan dengan mereka yang bukan para nabi.

4. Wahhabi mendakwa bahawa Awliya tidak dapat memohon maaf untuk orang lain setelah kematiannya menunjukkan kejahilan mereka tentang hadits dan aqidah
al-Tauhid seperti yang dilakukan oleh Majoriti Sahabat (r) seperti yang ditunjukkan oleh bukti-bukti berikut. Imam Muslim meriwayatkan dalam kitab
sahihnya, Bahagian Iman, Bab mengenai mereka yang mati dalam tauhid yang murni akan masuk syurga:
عن الصنابحي, عن عبادة بن الصامت; أنه قال: دخلت عليه وهو في الموت, فبكيت فقال: مهلا. لم تبكي? فوالله! لئن استشهدت لأشهدن لك. ولئن شفعت لأشفعن لك. ولئن استطعت لأنفعنك.

"Al-Sunabihi mengatakan: Aku masuk untuk melihat Ubada bin al-Samit ketika ia sedang nazak. Aku menangis, lalu beliau berkata: 'Tunggu! KENAPA KAMU
MENANGIS? Aku bersumpah bahawa jika aku dipanggil untuk bersaksi, aku pasti akan bersaksi atas namamu! DAN JIKA AKU DIBERITAHU UNTUK MEMBERI SYAFAAT AKU
AKAN MENSYAFAATKAN KAMU! DAN JIKA AKU BOLEH MEMBERI MANFAAT KEPADA KAMU AKU BERSUMPAH AKU AKAN MEMBERI MANFAAT KEPADA KAMU!"

Perhatikan bagaimana Ubada bin al-Samit (r) - salah seorang Sahabat terkenal yang Sayyidina `Umar (r) gambarkan sebagai "satu dalam seribu"- menjaga adab
yang sempurna dan pada masa yang sama percaya pada Syurga yang dijanjikan oleh Allah baginya, kerana menjadi seorang Muslim yang tulus dan masuk syurga
kerana mengucapkan La Ilaha Illallah Muhammadun Rasulullah (sebagaimana yang dinyatakan seterusnya dalam hadits itu) dan atas dasar itu beliau berjanji
untuk memberi syafaat bagi muridnya setelah kematiannya supaya gembira, dan tidak sedih.

5. Hasil daripada kenyataan di atas adalah bahawa Ahlu Sunnah wal Jamaah gembira dan tidak sedih, kerana semua pendahulu yang soleh mereka memberi
syafaat untuk mereka: Nabi saw memberi syafaat, Ahlul-Bait memberi syafaat, Para Sahabat memberi syafaat, dan selebihnya daripada kalangan salafus sholih
memberikan syafaat untuk kita! Allah (swt) berfirman:
ويستبشرون بالذين لم يلحقوا بهم من خلفهم ألا خوف عليهم ولا هم يحزنون

"Dan mereka bersenang hati terhadap orang yang masih tinggal di belakang (masih hidup), mengatakan bahawa tidak ada kerisauan pada mereka dan tidak pula
mereka pernah bersedih hati!" (Ali Imran 3: 170)

6. Ibnu Katsir (rah) di dalam Tafsirnya tentang ayat di atas mengemukakan kenyataan berikut daripada Bukhari dan Muslim, mengatakan:
وقد ثبت في الصحيحين عن أنس, رضي الله عنه, في قصة أصحاب بئر معونة السبعين من الأنصار, الذين قتلوا في غداة واحدة, وقنت رسول الله صلى الله عليه وسلم على الذين قتلوهم, يدعو عليهم ويلعنهم, قال أنس: ونزل فيهم قرآن قرأناه حتى رفع : "أن بلغوا عنا قومنا أنا لقينا ربنا فرضي عنا وأرضانا

"Hal ini adalah benar dalam dua Sahih daripada Anas (r), mengenai tujuh puluh orang Ansar daripada sahabat yang dibunuh di Telaga Ma`una pada suatu pagi,
setelah Rasulullah (saw) melaknat terhadap pembunuh mereka di dalam Salat, mengutuk mereka, dimana Anas mengatakan: 'Diwahyukan Al Qur'an mengenai
mereka, dan kami sering membacanya sehingga ia diangkat kembali (iaitu ayat diaambil kembali dan tidak lagi diletakkan sebagai sebahagian daripada Al-
Qur'an ), mengatakan: Sampaikan kepada kaum kami atas nama kami tentang berita bahawa kami telah bertemu Tuhan kami dan Dia bersenang hati dengan kami
dan membuatkan kami bersenang hati'"!
Di sini kita dapat melihat bahawa ekspresi "DAN MEMBUAT KITA BERSENANG HATI" (WA-Ardana) dalam kenyataan di atas merujuk kepada senang hati mereka
terhadap orang yang masih hidup serta mendoakan dan memberi syafaat untuk mereka, seperti dalam ayat ولسوف يعطيك ربك فترضى wa-la-sawfa yu`tika rabbuka fa-tarda,
"Allah akan pasti memberikan segalanya untuk MEMBUAT KAMU BERSENANG HATI" dalam Surat al-Duha (ayat 5), yang dijelaskan sebagai syafaat oleh Imam al-
Baghawi dalam Tafsirnya, dan beliau menambahkan Hadits Qudsi: "Wahai Jibril, pergilah kepada Muhammad dan beritahu kepadanya, KAMI AKAN MEMBUAT KAMU
BERSENANG HATI mengenai Umatmu, dan Kami tidak akan pernah mengabaikan kamu walaupun sedikit ke atas mereka."

ولسوف يعطيك ربك فترضى: قال عطاء عن ابن عباس: هو الشفاعة في أمته حتى يرضى, وهو قول علي والحسن.

وروينا عن عبد الله بن عمرو بن العاص أن النبي - صلى الله عليه وسلم - قال: "اللهم أمتي أمتي وبكى, فقال الله: يا جبريل اذهب إلى محمد فقل له إنا سنرضيك في أمتك, ولا نسوءك فيهم"

7. Adapun Wahhabi mereka risau, marah dan sedih kerana mereka menolak syafaat dengan memalsukan keadaan seperti yang kami petik di atas ("Nabi sahaja,
bukan orang lain!") Kerana mereka tidak percaya pada hakikatnya bahkan yang berkaitan dengan Nabi (saw). Mereka tidak mengikuti Tauhid Para Sahabat dan
ASWJ, dan tidak mengerti Tauhid sekalipun semua dakwaan mereka membelanya. Sebaliknya, mereka cuba yang terbaik untuk membatasi, mempersempit,
mengurangi, membantah dan akhirnya menyangkal semua makna di atas kerana di dalam hati mereka, mereka tidak percaya kepada kekuatan Allah untuk
memberikan kehidupan di Alam Barzakh dalam istilah yang lebih nyata daripada kehidupan material ini, dan untuk memberikan syafaat kepada sesiapapun yang
Dia inginkan, bagaimanapun yang Dia inginkan.

8. Wahai Muslim daripada semua aliran, dan semua orang yang percaya bahawa hidup dan mati hanya di Tangan Allah! Setiap kali kamu mendengar Wahhabi
mendakwa bahawa kekuatan seseorang manusia untuk membantu terhenti setelah mati, ketahuilah bahawa Wahhabi TERSEBUT MELAKUKAN SYIRIK (MENYEKUTUKAN)
KEHIDUPAN BIOLOGI DENGAN ALLAH. Sebagaimana wajib untuk kita mengetahui dan percaya bahawa KRITERIA BAGI KEMAMPUAN UNTUK MEMBANTU BUKANLAH KEHIDUPAN
BIOLIGICAL KITA TETAPI QUDRAT (KUASA) ALLAH DAN KHALIQIYYA (PENCIPTAAN) ALLAH TANPA SEKUTU DAN TANPA TUNDUK KEPADA KEADAAN KEHIDUPAN ATAU KEMATIAN. Allah
menciptakan kehidupan dan kematian dan sama sekali tidak tunduk kepada keadaan mereka. Hal ini dijelaskan oleh Qari dan Muhaqqiq dari Damaskus Dr.
Muhammad Samer al-Nass dalam bukunya al-Wasila ila haqiqat al-Tasawwul (Sarana untuk Memahami Erti Sebenar Tawassul) halaman 53 di mana beliau berkata:
ما الفرق في النفع والضر بين الحي والميت? إن المفرق هو المخالف بل هو المشرك شركا أصغر, وإذا اعتقده فشركه أكبر.

"Apakah perbezaan dalam manfaat dan bahaya antara yang hidup dan yang mati? Orang yang membuat perbezaan adalah melanggar Syariah; lebih daripada itu dia
melakukan syirik kecil (syirik asghar), dan jika dia benar-benar mempercayainya maka dia telah melakukan syirik besar (syirik akbar). "

9. Lebih penting lagi, ALLAH (SWT) DAN NABI-NYA (SAW) MENDEFINISKAN KEHIDUPAN SEBENAR BUKAN SEBAGAI KEHIDUPAN BIOLOGI TETAPI SEBAGAI KEHIDUPAN ORANG YANG
BERIMAN SAMA ADA SEBELUM DAN SESUDAH KEMATIAN. Itulah sebabnya Nabi (saw) mengatakan: "Orang yang mengingati Allah di antara mereka yang tidak
mengingati-Nya adalah seperti orang yang hidup di antara orang yang mati" Dan itulah sebabnya Allah Swt mengatakan,
وإن الدار الآخرة لهي الحيوان لو كانوا يعلمون

"Dan sesungguhnya, kehidupan akhirat - Aku bersumpah bahawa itu adalah kehidupan yang benar! Jikalau mereka tahu! "(29:64)

Tetapi orang-orang kafir yang tidak percaya pada akhirat dan perkara ghaib ingin membuang semua makna-makan tersebut dan mendefinisikan agama sesuai
bid'ah sesat mereka supaya umat mengikuti prinsip-prinsip Wahhabi dan menyembah bentuk luaran dan hawa nafsu mereka sendiri, bukan Allah.
10. Akhirnya, kami meninggalkan kamu, pembaca yang budiman, dengan riwayat-riwayat asli daripada para pendahulu kita yang soleh di antara Salaf al-Solih
yang menunjukkan bahawa ia bertentangan dengan dakwaan pendusta Wahhabi, umat berperilaku benar ketika menziarahi makam Awliya untuk keberkatan, doa dan
syafaat serta manfaat seperti yang diajarkan oleh seorang Sahabat Ubada bin al-Samit (r), dan daripada Allah semua kejayaan.

(I) "Umat Islam terdahulu akan mendatangi makam Abu Ayyub al-Ansari dan berdoa untuk hujan." - Diriwayatkan dari Mujahid Abu Nu`aym di Hilya, Ibn al-
Jauzi dalam Sifat al-Safwa dan al-Dzahabi di Siyar A`lam al-Nubala'.

(Ii) "Kami sering mengambil berkat (tabarruk) melalui makam Abu al-Fath al-Qawasi." Diriwayatkan dari al-Daraqutni oleh Abu Nu`aym di Hilya, Ibn al-Jauzi
dalam Sifat al-Safwa dan al -Dhahabi di Siyar A`lam al-Nubala'.

(Iii) "Makam Ma`ruf al-Karkhi dipercayai dan terbukti menyembuhkan (al-tiryaq al-mujarrab)." - Diriwayatkan dari Ibrahim al-Harbi (salah satu dari dua
sahabat Imam Ahmad bin Hanbal yang paling lama) oleh Ibn al-Jauzi dalam Sifat al-Safwa dan al-Dzahabi di Siyar A`lam al-Nubala'.

(Iv) "Aku mendengar al-Syafi'i mengatakan bahawa ia akan datang ke makam Abu Hanifah di Baghdad dan menggunakan dia sebagai perantaranya untuk memenuhi
keperluannya." Diriwayatkan dari Ali bin Maymun al-Khatib dalam Tarikh Baghdad dan al-Haytami dalam al-Khayrat al-Hisan.

(V) Perkara yang sama diceritakan melalui berbagai riwayat berkaitan dengan makam Imam al-Bukhari oleh Ibn al-Subki dalam Tabaqat al-Shafiiyya al-Kubrai
dan di tempat lain.

(Vi) Makam Imam Ahmad di Baghdad menerima ramai penziarah untuk bertawassul dan bertabarruk dikalangan para Hanbali terdahulu. Seorang Hanbali Qadhi
Muhammad Abu Ali al-Hashimi sering mencium mencium kaki makam Imam Ahmad sebagaimana yang diriwayatkan oleh Ibnu Abi Yaala di Tabaqat al-Hanabila seperti
yang dilakukan ramai orang lain. Ibrahim al-Harbi melihat Imam Ahmad dalam mimpi dan bertanya: "Kenapa orang hanya mencium makam kamu dan tidak makam
lain?" Imam Ahmad menjawab: "Kerana aku memiliki beberapa helai rambut Nabi (saw)." Ibnu al- Jauzi meriwayatkan di dalam Manaqib al-Imam Ahmad. Akhirnya,
seorang Hafiz Hadis al-Diya 'al-Maqdisi bermazhab Hanbali di dalam kitabnya al-Hikayat al-Manthura meriwayatkan bahawa gurunya iaitu Hafiz Abd al-Ghani
al-Maqdisi dalam perjalanan dari Damsyik ke Baghdad dan mengusap makam Imam Ahmad dengan muka dan badannya mencari bagi mendapatkan kesembuhan bengkak
nanah yang dideritainya.

Semoga Allah Swt menyembuhkan kita daripada segala bengkak nanah fizik dan spiritual melalui  keberkatan Nabi-Nya Muhammad (saw), Keluarganya, sahabat,
dan semua Awliya Umat ini untuk sesiapa pun yang meminta, dan mereka yang berkeras terhadapnya bebas untuk sebegitu. Hasbuna Allah wa-al-ni`ma Wakil.

ORIGINAL ENGLISH ARTICLE:

MAS'ALAH QUBUR PART THREE BY SHAYKH HISHAM KABBANI

AWLIYA (RIGHTEOUS MUSLIMS) IN THEIR GRAVES BENEFIT THE UMMAH

The same Wahhabi propagandist said: “The claim that says Wali Songo [9 most famous Awliya of Indonesia whose graves everyone visits] will beg the Prophet Muhammad to forgive us is not acceptable - that is wrong. Only the Prophet can say so. Even the wife, children, grandchildren of Prophet cannot say that.”

The above claim is either incoherent or a lie, in both of which cases an irresponsible and false claim. In addition such a claim shows nifaq (hypocrisy) and disrespect toward the Prophet (saws) and his Family, because he singled them out to put them down on top of his deviancy in claiming what he does not know.

1. The claim is incoherent because MUSLIMS DO NOT BEG THE PROPHET (SAWS) FOR FORGIVENESS. Rather, all Muslims beg Allah (swt) for forgiveness and come to the Prophet (saws) as a wasila or means, ASKING THE PROPHET TO BEG ALLAH (SWT) for forgiveness on behalf of the Ummah as definitely established in the noble verse, 

وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا

“and if only they had, after they wronged themselves, come to you [Muhammad] and asked forgiveness of Allah, and the Messenger had asked forgiveness on their behalf, they would have most certainly found Allah All-Forgiving, All-Merciful” (al-Nisa’ 4:64).

The above verse is mentioned with that precise application of USING PROPHET AS A MEANS TO OBTAIN ALLAH’S FORGIVENESS (tawassul) IN THE FIQH BOOKS OF ALL FOUR MADHHABS OF AHLUS SUNNA WAL JAMAAH, BOOK OF HAJJ, CHAPTER OF ZIYARA including the Hanbali Madhhab. We gave the full documentation in the section on Ziyara in the Encyclopedia of Islamic Doctrine.

2. However, if we assume that the Wahabi propagandist actually meant to say that “The claim that says Wali Songo [9 most famous Awliya of Indonesia whose graves everyone visits] will BEG ALLAH TO FORGIVE US is not acceptable - that is wrong. Only the Prophet can say so. Even the wife, children, grandchildren of Prophet cannot say that” then his claim graduates from being incoherent to being an outright lie bordering on blasphemy (kufr), as shown by the following proofs:

3. Claiming that Awliya in Barzakh definitely cannot ask Allah for forgiveness for us is kufr on several levels because:

(i) Denying the reality of the life of Barzakh (interlife) for pious Muslims is a rejection of ASWJ Aqida and a promotion of the heresies of Mutazila, Jahmiyya, philosophers, secularists and materialists who deny the life in the grave which is established by Tawatur as mentioned in Hadith compilations such as Kitab al-Mawt wal-Qubur by Ibn Abi al-Dunya, al-Baath wal-Nushur by Imam al-Bayhaqi, al-`Aqiba by Abd al-Haqq al-Ishbili, al-Tadhkirah li Ahwal al-Mawt wal-Akhirah by al-Qurtubi, al-Ruh and Hadi al-Arwah by Ibn Qayyim al-Jawziyyah, Sharhus Sudur by Imam Suyuti, and many books of Aqida such as Usul al-Din by Imam Abd al-Qahir al-Baghdadi, Ibana of al-Ashari, Fiqhul Akbar of Abu Hanifa, Aqida Nasafiyya, Tahawiyya, Wasiyya of Abu Hanifa, Adudiyya, and countless others.

(ii) Denying the reality of the life of Barzakh constitutes a claim to know the unseen. Imam al-Nawawi and others said that anyone who makes an unfounded claim (i.e. not based on evidence) about the unseen has committed unbelief (kufr) by ijmaa (consensus) in the Umma.

(iii) Claiming that pious Muslims in Barzakh cannot make dua for us contradicts all the Ayats and Hadiths stating that they are alive, sustained, making dua and istighfaar etc. Imam al-Nawawi said in Sharah Sahih Muslim “THE LIFE OF BARZAKH IS ALL DUA AND DHIKR.” All the proofs and mu`tabar (well-respected) fatwas to that effect are gathered in the book “The Life of Prophets in the Grave” which includes the rulings pertaining to non-Prophets.

4. The Wahhabi’s claim that Awliya cannot ask forgiveness for others after death shows his ignorance of hadith and of Aqidat al-Tawhid as practiced by the Major Sahaba (r) as shown by the following proofs. Imam

Muslim narrated in his Sahih, book of Iman, chapter on those who die on pure monotheism they will enter Paradise:
عن الصنابحي، عن عبادة بن الصامت؛ أنه قال: دخلت عليه وهو في الموت، فبكيت فقال: مهلا. لم تبكي؟ فوالله! لئن استشهدت لأشهدن لك. ولئن شفعت لأشفعن لك. ولئن استطعت لأنفعنك.

“Al-Sunabihi said: I went in to see Ubada ibn al-Samit as he was dying. I wept, whereupon he said: ‘Wait! WHY ARE YOU CRYING? I swear that if I am called upon to witness, I shall most certainly witness on your behalf! AND IF I AM TOLD TO INTERCEDE I SHALL MOST CERTAINLY INTERCEDE FOR YOU! AND IF I CAN BENEFIT YOU I SWEAR I WILL BENEFIT YOU!”

Observe how Ubada ibn al-Samit (r) – one of the foremost Sahaba whom Sayyidina `Umar (r) described as “one in a thousand” – keeps perfect adab and at the same time trusts in Allah’s promise of Paradise for him, based on his being a sincere Muslim and going to Paradise for saying La ilaha illallah Muhammadun Rasulullah (as stated in the rest of that hadith) and on that basis he promises to intercede (shafaah) for his student after death so that his student should be happy, not sad.

5. The upshot of the above report is that Ahlus Sunnah wal Jamaah are happy and not sad, because all of their pious predecessors are making shafaah (intercession) for them: The Holy Prophet (saws) is making shafaah, the Ahlul Bayt are making shafaah, the Sahaba are making shafaah, and the rest of the Salafus Salih are making shafaah for us! Allah (swt) said:
وَيَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِم مِّنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ 

“And they rejoice about those who did not yet join them and remain behind (still living), telling them they have nothing to fear nor will they ever grieve!” (Ali `Imran 3:170)

6. Ibn Kathir (rah) in his Tafsir of the above verse adduces the following report from Bukhari and Muslim, saying:
وقد ثبت في الصحيحين عن أنس ، رضي الله عنه ، في قصة أصحاب بئر معونة السبعين من الأنصار ، الذين قتلوا في غداة واحدة ، وقنت رسول الله صلى الله عليه وسلم على الذين قتلوهم ، يدعو عليهم ويلعنهم ، قال أنس : ونزل فيهم قرآن قرأناه حتى رفع : " أن بلغوا عنا قومنا أنا لقينا ربنا فرضي عنا وأرضانا

“It is firmly established as authentic in the two Sahihs from Anas (r), with regard to the seventy Ansar Companions who were murdered at the Well of Ma`una in a single morning, after which the Messenger of Allah (saws) imprecated against their killers inside Salat, cursing them, whereupon Anas said: ‘Qur’an was revealed concerning them, and we used to recite that until it was raised up (i.e. the verse was taken back and no longer kept as part of the Qur’an), saying: Convey to our people on our behalf the news that we have met our Lord and He was well-pleased with us and made us well-pleased!’”

Here we may see that the expression “AND MADE US WELL-PLEASED” (WA-ARDANA) in the above report refers to their being happy about those who are still living and making duaa and intercession for them, as found in the verse وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَى wa-la-sawfa yu`tika Rabbuka fa-tarda, “Allah shall most certainly give you everything to MAKE YOU WELL-PLEASED” in Surat al-Duha (verse 5), which was explained as INTERCESSION (SHAFAA) by Imam al-Baghawi in his Tafsir, and he added the Hadith Qudsi: “O Jibril, go to Muhammad and tell him, WE SHALL MAKE YOU WELL-PLEASED concerning your Ummah, and We will never slight you in the least over them.”

ولسوف يعطيك ربك فترضى : قال عطاء عن ابن عباس : هو الشفاعة في أمته حتى يرضى ، وهو قول علي والحسن .

وروينا عن عبد الله بن عمرو بن العاص أن النبي - صلى الله عليه وسلم - قال : " اللهم أمتي أمتي وبكى ، فقال الله : يا جبريل اذهب إلى محمد فقل له إنا سنرضيك في أمتك ، ولا نسوءك فيهم " 

7. As for Wahhabis they are worried, angry and sad because they reject intercession by fabricating conditions like the one we quoted above (“Prophet only, not others!”) as they do not believe in its reality even with regards to the Prophet (saws). They are not following the Tawhid of Sahaba and ASWJ, nor do they understand Tawhid despite all their claims of defending it. Rather, they try their best to restrict, narrow down, reduce, gainsay and ultimately deny all the above meanings because in their hearts they do not believe in the power of Allah to grant life in Barzakh in more real terms than this material life, and to grant intercession to whomever He wishes, however He wishes.

8. O Muslims of all Schools, and all people who believe that life and death in only in the Hand of Allah! Whenever you hear Wahhabis claiming that the power of a human being to help necessarily stops after death, know that SUCH WAHHABIS ARE MAKING SHIRK (ASSOCIATING) OF BIOLOGICAL LIFE WITH ALLAH. As it is obligatory to know and believe that THE CRITERIA OF ABILITY TO HELP IS NOT OUR BIOLOGICAL LIFE BUT THE QUDRA (POWER) OF ALLAH AND THE KHALIQIYYA (CREATORSHIP) OF ALLAH WITHOUT PARTNER AND WITHOUT SUBJECTION TO THE CONDITIONS OF LIFE OR DEATH. Allah created life and death and is in no way subject to their condition. This was clarified by the Qari and Muhaqqiq of Damascus Dr. Muhammad Samer al-Nass in his book al-Wasila ila Haqiqat al-Tasawwul (The Means to Understanding the Real Meaning of Tawassul) page 53 where he said:
ما الفرق في النفع والضُّر بين الحي والميت؟ إن المفرق هو المخالف بل هو المشرك شركا أصغر، وإذا اعتقده فشركه أكبر.

“What is the difference in benefit and harm between the living and the dead? The one who makes a difference is violating the Sharia; more than that he is committing minor shirk (shirk asghar), and if he really believes that then he is committing major shirk (shirk akbar).”

9. More importantly, ALLAH (SWT) AND HIS PROPHET (SAWS) DEFINED REAL LIFE NOT AS BIOLOGICAL LIFE BUT AS THE LIFE OF THE BELIEVER BOTH BEFORE AND AFTER DEATH. That is why the Prophet (saws) said: “The one who remembers Allah among those who do not remember Him is like the living walking among the dead.” And that is why Allah Most High said,
وَإِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوَانُ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ

“And verily, the life of the hereafter – I swear that that is the real life! If they only knew!” (29:64)

But materialistic disbelievers in the hereafter and rejecters of Ghayb (the Unseen) want to throw out all those meanings and redefine the religion according their heretical innovations to make people follow Wahhabi principles and worship outward forms and their own lusts instead of Allah.

10. Finally, we leave you, dear reader, with these authentic reports from our pious predecessors among the Salaf al-Salih which show that contrary to the claims of that Wahhabi liar, the Ummah acts lawfully when visiting the graves of Awliya for the sake of blessing, intercession and benefit just as taught by the Sahabi Ubada ibn al-Samit (r), and from Allah is all success.

(i) “The early Muslims would come to the grave of Abu Ayyub al-Ansari to pray for rain.” – Narrated from Mujahid by Abu Nu`aym in the Hilya, Ibn al-Jawzi in Sifat al-Safwa and al-Dhahabi in Siyar A`lam al-Nubala’.

(ii) “We used to seek blessing (tabarruk) through the grave of Abu al-Fath al-Qawasi.” Narrated from al-Daraqutni by Abu Nu`aym in the Hilya, Ibn al-Jawzi in Sifat al-Safwa and al-Dhahabi in Siyar A`lam al-Nubala’.

(iii) “The grave of Ma`ruf al-Karkhi is a tried and proven cure-all (al-tiryaq al-mujarrab).” – Narrated from Ibrahim al-Harbi (one of the two most senior companions of Imam Ahmad ibn Hanbal) by Ibn al-Jawzi in Sifat al-Safwa and al-Dhahabi in Siyar A`lam al-Nubala’.

(iv) “I heard al-Shafi`i say that he would come to the grave of Abu Hanifa in Baghdad and use him as his intermediary for the fulfillment of his needs.” Narrated from Ali bin Maymun by al-Khatib in Tarikh Baghdad and al-Haytami in al-Khayrat al-Hisan.

(v) The same is narrated through various reports in relation to the grave of Imam al-Bukhari as in Ibn al-Subki’s iTabaqat al-Shafiiyya al-Kubrai and elsewhere.

(vi) The grave of Imam Ahmad in Baghdad received countless visitors for tawassul and tabarruk among the early Hanbalis. The Hanbali Qadi Muhammad Abu Ali al-Hashimi used to kiss the foot of the grave of Imam Ahmad as narrated by Ibn Abi Yaala in Tabaqat al-Hanabila as did many others. Ibrahim al-Harbi saw Imam Ahmad in dream and asked him: “How come people only kiss your grave and no other grave?” Imam Ahmad replied: “Because I have with me some hair of the Prophet (saws).” Ibn al-Jawzi narrated it in Manaqib al-Imam Ahmad. Finally, the Hanbali Hafiz of Hadith al-Diya’ al-Maqdisi in his book al-Hikayat al-Manthura narrated that his teacher the Hafiz Abd al-Ghani al-Maqdisi travelled from Damascus to Baghdad and wiped the grave of Imam Ahmad with his face and body seeking a cure from abscesses he was suffering from.

May Allah Most High heal us from all abscesses physical and spiritual through the blessing of His Holy Prophet Muhammad (saws), his Family, his Companions, and all the Awliya of the Umma for whoever asks, and those who insist on being excluded are free to remain out in the cold. Hasbuna Allah wa-ni`ma al-Wakil.

No comments:

Post a Comment