Sunday, August 23, 2015

Mawlana Shaykh Nazim al-Haqqani - Kritikan terhadap mereka yg benar dan dengki terhadap Islam

KRITIKAN TERHADAP MEREKA YANG BENAR DAN DENGKI TERHADAP ISLAM

Setiap hari saya memohon kepada Allah untuk melindungi kita daripada menyeleweng dari jalan yang benar, untuk menjaga kita daripada jatuh ke dalam jurang yang dalam. Kita mesti sentiasa meminta perlindungan sebagaimana kita sedang hidup dan berada dalam zaman yang Nabi Muhammad SAW telah terangkan: "... apabila orang yang baik akan dianggap sebagai orang yang tidak baik, dan orang jahat sebagai baik; orang jujur sebagai pendusta dan pembohong sebagai orang yang jujur; penipu sebagai orang yang boleh dipercayai dan orang yang boleh dipercayai sebagai penipu."

Ini adalah situasi yang lazim pada masa ini; setiap nilai moral diterbalikkan supaya umat tidak lagi dapat membezakan antara baik dan buruk. Kita meminta kepada Tuhan yang Maha Kuasa agar kita diseimbangkan, supaya kita berada di atas jalan yang benar dan untuk membantu kita mematuhi-Nya walaupun ramai orang menyerang kita dan mendakwa bahawa kita adalah sesat. Dan kerana kita telah diberitahu oleh Nabi Muhammad SAW bahawa orang yang benar akan dikritik dengan berat seperti pada masa-masa lalu maka kita gembira dengan kritikan itu dan mengambilnya sebagai suatu pengesahan bahawa diri kita berada di jalan yang benar.

Barangsiapa yang bertanya tentang kita, perlu diberitahu bahawa kita mengikut Tariqat Naqshbandi yang mulia. Maklumat ini sahaja sudah cukup untuk menerima kritikan daripada ramai orang, terutama umat Islam. Setelah mendengar perkataan "Tariqah" mereka secara automatik akan menolak dan menafikan kesahihan jalan sufi. Mereka akan melemparkan kata-kata kasar dan sambutan hangat tentang bagaimana kesesatan kita, tanpa bertanya mengenai diri kita sendiri atau mengenai amalan kita. Andaian buruk tentang apa yang dipanggil "Sufi" akan membuat mereka memfitnah orang yang mereka tidak kenal. Tidakkah mereka berasa malu menghukum orang yang mereka tidak pernah bertemu atas dasar prasangka? Sudah tentu mereka sepatutnya berasa malu, tetapi mereka tidak - itu tanda pasti bahawa kita berada di jalan yang benar, sesuai dengan apa yang telah diramal oleh Nabi Muhammad SAW.

Permusuhan yang ditunjuk oleh orang Islam terhadap pengikut jalan sufi merupakan satu tanda akhir zaman. Sehingga lima puluh tahun yang lalu, Sufi, dan terutamanya Naqshbandiyya, telah diterima secara universal oleh para ulama dan imam kebanyakan negara Islam. Tidak ada seorang yang berpangkat atau berkepentingan akan menunjukkan permusuhan terhadap ahli sufi. Sesungguhnya sufi telah dipandang besar oleh ulama, yang kebanyakannya menyerahkan diri mereka kepada Sheikh sufi sebagai pengikut dan merendahkan diri mereka. Kebenaran dan kesucian diiktiraf, dan pada zaman dahulu penghormatan terhadap ahli sufi dikekalkan dikalangan orang ramai.

Namun pada masa kini kita boleh melihat begitu banyak "ulama" bercambah seperti cendawan, tanpa akar, yang membantah perjalanan sufi. Ya, dalam zaman kita ramalan Nabi Muhammad SAW telah menjadi kenyataan. Tatkala ini pandangan orang yang dahulunya diasingkan mengutuk golongan sufi yang telah diiktiraf secara universal. Mereka melakukannya melalui kuasa wang yang belum tentu punca perolehannya. Dengan pantas kepercayaan umat Islam Sunni telah wujud selama empat belas ratus tahun, yang mengiktiraf keperluan untuk kerja-kerja dalaman Sufi, sekarang ini telah digantikan oleh doktrin externalist yang kering.

Begitu ramai umat Islam hari ini sedang memeluk kepercayaan dan pandangan yang externalist tersebut. Biasanya orang yang mendukung doktrin-doktrin externalist datangnya daripada kalangan kelas sosio-ekonomi yang tertentu di dunia Islam. Mereka adalah orang kaya, orang yang tinggi dan kehidupan yang sangat "berpendidikan," yang telah mencapai tahap hidup mewah. Mengapa orang seperti ini menafikan tariqat? Antara sebab sebenar penentangan mereka terhadap tariqat ialah kerana tariqat menekankan kepentingan dan persediaan untuk kehidupan yang kekal – akhirat. Lain-lain perkara bagi golongan sufi adalah sekunder.

Musuh tasawuf cuba untuk mewajarkan cinta mereka yang melampau di dunia ini dan keseronokan
dengan memulas ajaran Islam dan mengabaikan beribu-ribu ayat Al-Quran dan Hadis yang memberi amaran kepada mereka: "Kehidupan dunia hanyalah permainan untuk kamu bermain di antara kamu, melihat yang boleh mengumpul lebih banyak kekayaan dan anak, mengambil keseronokan di dalamnya seperti petani yang melihat tanamannya berkembang, kemudian mengalami kekecewaan apabila ia bertukar kuning dan menjadi kering," dan: "Cinta kepada dunia adalah asal-usul setiap dosa," dan: "Dunia adalah bangkai dan mereka yang berusaha untuk memakannya adalah anjing".

Ia menimbulkan kemarahan apabila mereka mendengar bahawa kita mengamalkan "Zikir Allah," mengingati Allah, dan mengulangi nama-Nya: "Allah, Allah, Allah ..." Mereka menuduh kita melakukan bid'ah berbahaya dalam agama, apabila, pada hakikatnya, terdapat lebih daripada satu ribu ayat Al-Quran semata-mata, apatah lagi Hadis, di mana Tuhan Maha Kuasa menyuruh kita "Ingatlah kepada-Nya," "Memuliakan Dia," "Bersyukurlah kepada-Nya" dan "Serulah Dia." Allah telah mengarahkan ini agar kita boleh bertemu Hadhrat Ilahiyah-Nya, kerana setiap pengulangan nama Tuhan kita meningkatkan cinta kepada-Nya dalam hati kita.

Namun orang yang membantah tariqah berada dalam cinta dengan kehidupannya dan meminta dipuji sekurang-kurangnya sebanyak Allah dipuji. Pada hakikatnya mereka menyembah keseronokan dunia ini sebagai sekutu kepada Allah, dan tidaklah mempersekutukan itu sentiasa diredhai-Nya yang Maha Kuasa, sebagaimana Dia telah berkata: "Kami tidak menciptakan dua hati dalam dada manusia." Namun dengan cara kita diajar untuk menyedari bahawa kita mengasihi dunia ini telah menghalang kita daripada mencapai hakikat sebenar ibadat, iaitu menjaga kita dalam tauhid yang benar, dan oleh itu kita cuba untuk menurunkan taraf keduniaan daripada kedudukan tertinggi sekarang ini dan berusaha untuk menobatkan kasih Allah dalam kita hati.

Kita cinta kepada Allah dan kita meminta kepada-Nya untuk mengasihi kita. Oleh itu, kita cuba untuk menduduki seluruh hati kita dengan kasih sayang daripada Tuhan dan akan melakukan yang terbaik untuk menggalakkan orang lain untuk menduduki hati mereka dengan Cinta Ilahi juga. Untuk ini kita berusaha mencapainya melalui zikir, mengingati Allah, walaupun usaha-usaha iblis dan tenteranya mendesak untuk menghalang kita dengan mengikut cara ini dengan membuat kita mabuk dengan keseronokan hidup ini.

Selanjutnya terdapat bukti lain bahawa kita berada di jalan yang lurus, selain daripada kritikan oleh orang Islam yang lain kepada orang Islam yang mengikuti tariqah. Pada masa kini semakin ramai orang bukan Islam yang semakin menebar kritikannya terhadap Islam, dan orang kafir semakin ramai mengkritik agama dengan bersuara secara umum. Bahkan untuk percaya kepada Tuhan pada zaman sekarang akan mendedahkan diri kita kepada ejekan; ketidakimanan telah menjadi gaya yang dominan, malah ianya merupakan dasar kerajaan sesetengah negara.

-Mawlana Shaykh Nazim al-Haqqani Rahmatullah Alayhi

No comments:

Post a Comment