"MASALAH QUBUR BAHAGIAN SATU OLEH SHAYKH HISHAM KABBANI"
(Jawapan balas kepada satu siri artikel berunsur fitnah dalam akhbar Malaysia)
MENYENTUH KUBUR DAN MENGUCUPNYA KERANA RASA CINTA (MAHABBAH) DAN MENDAPATKAN KEBERKATAN (TABARRUK) ADALAH DIIZINKAN MENURUT IMAM AHMAD BIN HANBAL DAN BAHKAN DIHARUSKAN (MUSTAHAB)
Wahabi baru-baru ini telah menulis satu artikel di mana mereka menuduh saya bersujud di atas kubur dan ke arah kubur berdasarkan gambar yang mereka terbitkan dalam artikel akhbar dan video yang dihasilkan dan disiarkan di youtube. Semua dakwaan ini adalah tidak Islamik dan palsu bahkan kaedah tipikal Wahabi dalam mengganggu dan memanipulasi serta memesongkan kebenaran untuk membuat FITNAH DAN SERANGAN PERIBADI. Daripada perspektif Islam dan tuntutan shari'ah kita mesti tahu perkara-perkara dibawah yang berkaitan dengan pemalsuan dan pembohongan tersebut:
1. Mufti Ali Jumu'a (Allah memelihara beliau) berkata: penghormatan kepada seorang Muslim sepatutnya lebih baik daripada mengutuk dengan dasar apa yang dilihat mata atau didengari telinga melalui peralatan eletronik.Shari'ah mempunyai piawaian tertinggi dalam mengesahkan sesuatu. Dan Wahabi tertakluk kepada hukum itu seperti orang lain, mereka tidak berada di atas hukum-hakam tersebut. Allah berfirman: قل هاتوا برهانكم إن كنتم صادقين "Qul hatu burhanakum In Kuntum sadiqeenn" "Katakanlah: Berikan kepada kami bukti dan kebenaran kamu jika kamu bercakap benar" (Al-Baqarah 2: 111). Dan semua orang tahu bahawa terbitan media adalah perkara yang paling mudah untuk dimanipulasi bagi mewakili kepalsuan dalam kesamaran kebenaran. Sebagai contoh: walaupun perbuatan yang boleh dihukum dilihat pada video, ia tidak dianggap sebagai bukti Shari'at, anda masih memerlukan empat saksi. Jika tidak penuduh itu dicambuk kerana menfitnah (qazf) dan dicap sebagai seorang FASIQ. Apatah lagi, apabila tidak ada bukti sahih terhadap tuduhan itu, sebaliknya yang ada ialah dakwaan tanpa nama dan gambar yang rosak, lalu disebarkan oleh si pengecut tanpa nama. Berhati-hati juga dengan saksi palsu (Shahadat az-zur) yang merupakan salah satu daripada lima dosa besar (Kiba'ir) selain syirik, pembunuhan dan pengkhianatan.
2. Tambahan pula, sujud yang didakwa itu kemungkinan bukan sujud sama sekali, walaupun ia kelihatan seperti bersujud, seperti mencari sesuatu di bawah kerusi, atau membantu menyarungkan Khuff (sarung kaki kulit) pada kaki Shaykh. Namun dari jauh ia kelihatan seperti sujud; atau tunduk seperti mencium tangan ibu bapa, atau masuk melalui pintu yang rendah. Ini disebut oleh Habib Ahmad Mashhur AlHaddad dalam kitabnya Miftahul Jannah. Jadi seseorang yang melihat dari jarak yang jauh mungkin menolak untuk memberi kebaikan dengan pendapat yang baik dan menyalahkan seorang Muslim yang tidak bersalah tanpa sebab. Ini berlaku apabila Khalifah Marwan ibn Abdul Malik satu hari datang dan melihat seorang lelaki meletakkan mukanya ke atas kubur Nabi (saw). Beliau mencengkam lehernya dan berkata, Adakah kamu tahu apa yang sedang kamu lakukan? Lelaki itu berpaling dan berkata, Ya, dan ia adalah Abu Ayyub Al-Ansari (r). Beliau berkata, "Kamu patut tahu bahawa aku datang kepada Rasulullah (saw), bukan kepada batu-batan ini. Tambahan pula, aku mendengar Rasulullah bersabda:" Jangan menangis atas agama selagi ia mempunyai pemimpin yang berkelayakan dan bertanggungjawab, tetapi menangis di atasnya apabila rakyat (ruwaybidha) mengambil alih! "Imam Ahmad meriwayatkan laporan ini di dalam Musnad, dan juga Majd Ad-Din Ibn Taimiyyah (datuk kepada Ahmad ibn Taimiyah) dalam bukunya "Hadis Nabi yang dipilih dengan penuh hati-hati"(Al- Muntaqa fi hadis al-Mustafa).
Perbuatan yang sama mencium kubur dan menangis di atasnya adalah diriwayatkan daripada tabiee besar Muhammad bin Al-Munkadir, yang digelar oleh Imam Sufyan ibn Uyaynah sebagai lautan kebenaran. Imam Adz-Dhahabi - yang dihormati dan dipuja Wahhabi- bahkan memaafkan seseorang yang sujud ke kuburan orang mati kerana rasa cinta, dengan berkata: "Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani, dan aku bersumpah dengan nama Allah, bahawa kaum Muslim hanya beremosi dan menangis dan mencium dinding dan menangis, kerana dia mencintai Allah dan Rasul-Nya, dan BAHAWA CINTA ITU ADALAH SIFAT YANG MEMBEZAKAN ANTARA PENGHUNI SYURGA DAN PENGHUNI NERAKA! "
3. Imam Abdullah bin Ahmad, anak kepada Imam Ahmad bin Hanbal, bertanya kepada bapanya: "Apa pendapat kamu tentang seseorang yang menyentuh mimbar Nabi (saw) dan cuba untuk mendapatkan berkat (tabarruk) dengan menyentuhnya, dan menciumnya; dan dia melakukan perkara yang sama terhadap kubur, atau apa-apa lagi yang sejenis, memohon untuk lebih mendekati Allah?" IMAM AHMAD menjawab: "TIDAK ADA YANG salahnya" (La ba'sa bihi). Ini diriwayatkan di dalam kitab Imam Ahmad "Al-'Ilal wa Ma'rifat Ar-Rijal" Jilid 2 halaman 492, dan dalam "Almu'jam Al-Kabir" Imam Dhahabi jilid 1 halaman 73 - edisi Saudi. Kemudian Adh-Dhahabi berkata, "Tunjukkanlah kepadaku si bodoh yang akan mengkritik Imam Ahmad! SEMOGA ALLAH MELINDUNGI SAYA DAN ANDA DARIPADA KESESATAN DANBID'AH KHAWARIJ."
Lihatlah bagaimana Abu Musa Al-Asy'ari dan Imam Dhahabi memanggil orang yang sebegitu - SEPERTI WAHHABI PADA HARI INI - SI SESAT YANG TIDAK BERKELAYAKAN, PEMBERONTAK, BODOH, KHAWARIJ, DAN PENGHUNI NERAKA. Khawarij adalah mereka yang ekstremis yang fanatik yang memecahbelahkan ummah, selalu menjatuhkan orang Islam yang lain dan memerangi mereka, di masa lalu dan di zaman kita.
4. Ibn Muflih al-Hanbali berkata dalam ensiklopedia tentang fiqh berjudul "Al-Mubdi'" (Kitab rujukan yang luar biasa) dalam fiqh Hanbali - jil. 2 halaman 281: "Adalah mustahab (wajar) untuk seseorang membuat ziyarah untuk berdiri di hadapan kubur, sehampir boleh seperti jika dia menziarahinya ketika waktu hidupnya. Dan dibenarkan untuk menyentuh kubur dengan tangan-Nya, kerana ia sama seperti berjabat tangan pada waktu hidup, terutamanya jika beliau berharap untuk mendapatkan kebaikannya (barakah). Perkara yang sama terdapat dalam Kitab faqih Mar'i Al-Karmi al-Hanbali "Ghayatul Muntaha" jilid 1, halaman 259.
5. Mencium kubur ibu bapa adalah dibenarkan dalam mazhab Hanafi. Ini jelas dinyatakan dalam ensiklopedia bagi fatwa dipanggil "Fatawa Hindiyyah", juga dikenali sebagai "Fatawah Alamjiriyyah", dan di dalam ulasannya pada Mishkat al-Masabih oleh Abdul Haqq Muhaddith Dihlawi bertajuk "Ashi'atu al-Lama'at" bab pengebumian. Tambahan pula Imam Nawawi berkata, seorang Shaykh adalah lebih penting daripada bapa kandung. Beliau berkata demikian di dalam bukunya "At-Taqrib wat Taysir fi-Marifati Sunan al-Bashir an-Nadhir". Oleh itu Shuyukh kita lebih berhak mendapat kasih sayang dan penghormatan kita dalam kehidupan ini, dan selepas kematian mereka. Allah berfirman, بل أحياء عند ربهم يرزقون "Bal Ahya'un 'inda rabbihim yurzaqun" "Bahkan, mereka masih hidup di sisi Tuhan mereka dan mendapat rezeki" (Al Imran 3: 169).
Semoga Allah Subhan wa taala menyelamatkan Malaysia dan semua negara-negara Islam daripada FITNAH AL WAHHABIYYA dan kebatilan mereka. Semua Mufti besar sebelum ini dan Ulama yang benar pada zaman kita telah memberi amaran terhadap Wahhabiyya seperti Sayyid Ahmad Zayni Dahlan, Sayyid Alawi bin Taher Al Haddad Mufti Johor, Sayyid Muhammad bin Alawi al-Maliki, Allamah al-Sawi, Sayyid Yusuf bin Hashim al-Rifai, Allama Muhammad Amin Abidin al-Shami, Sayyid Zayn bin Sumayt dan banyak lagi yang lain. Sudah tiba masanya sekarang untuk memberi amaran terhadap mereka sekali lagi dan ini adalah jihad yang sebenar untuk mempertahankan kalimah yang Haqq terhadap jawr (jenayah) dan batil (yang salah). Tetaplah bersama Ahlus Sunnah wal Jamaah, perlu menghormati Ahl al-Haqq dan Tasawwuf, pelihara cinta kepada Ahlul Bayt, berzikir dan Salawat, menjaga Silatur Rahm dengan Awliya sama ada dalam Dunya atau Barzakh, berpuasa dan sembahyang, dan membuang fitnah dan mereka yang menfitnah yang cuba untuk memecahbelahkan ummah.
Ini merupakan satu jawapan bantahan dengan segera tetapi kami mempunyai lebih banyak dan banyak lagi bukti-bukti yang akan diterbitkan dalam masa yang sewajarnya mengikut keperluan InsyaAllah. Nabi (saw) menyifatkan guru-guru palsu sebagai serigala menyamar menjadi kambing dan baginda berkata Allah subhuan wa taala berkata mengenai mereka, "Adakah guru-guru palsu tidak takut kepada aku? Adakah mereka cuba untuk memprovokasi aku?"
Dan Allah berfirman,
بل نقذف بالحق على الباطل فيدمغه
فإذا هو زاهق ولكم الويل مما تصفون
Sebenarnya Kami melontarkan perkara benar terhadap perkara yang salah, dan ia menghentak sehingga terkeluar otak, dan serta-merta kepalsuan itu lenyap! Ah! kecelakaanlah bagi kamu (atas kepalsuan) yang kamu sifatkan (kepada Kami) (al-Anbiya 21:18). Walhamdu lillahi Rabbil Alamin.
Khadam Ilmu
MUHAMMAD HISHAM AL-KABBANI AL-HASANI AL-HUSAYNI AL-SHAFII AL-NAQSHBANDI
(Original English Article :-)
[25/05 09:24] Tarikat Shahzad Sultan: "MAS'ALAH QUBUR PART ONE"
TOUCHING THE GRAVE AND KISSING IT OUT OF LOVE (MAHABBAH) AND TO OBTAIN
BLESSINGS (TABARRUK) IS PERMISSIBLE ACCORDING TO IMAM AHMAD BIN HANBAL
AND EVEN DESIRABLE (MUSTAHABB)
Wahhabis recently wrote an article in which they accused me of making
sujud on top of a grave and towards a grave on the basis of a picture
which they published in a newspaper article, and a video which they
produced and posted on youtube. All these claims are un-Islamic and
false but typical of the method of Wahhabis in tampering and
manipulating and distorting the truth to create FITNAH AND CHARACTER
ASSASSINATION. From the Islamic perspective and the Shar'i obligation we
must know the following points with regards to those fabrications and
lies:
1. Mufti Ali Jumu'a (Allah preserve him) said: The honor of
the Muslim deserves better than to be violated on the basis of
what the eye sees or the ear hears through electronic devices.
Shari'ah has the highest standards of verification. And Wahhabis
are subject to it like everyone else, they are not above the
law. Allah said: قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ إِن كُنتُمْ
صَادِقِينَ “Qul hatu burhanakum in kuntum sadiqeenn” "Say: Give
us your proof and demonstration if you speak truth!" (al-Baqarah
2:111). And everyone knows that media productions are the
easiest things to manipulate in order to represent falsehood in
the guise of truth. For example: even if a punishable act is
seen on video, it does not constitute proof of Shari'ah, you
still need four witnesses. Otherwise the accuser is lashed for
libel (qazf) and sent on his way and marked as a FASIQ. Let
alone, when there is no authentic evidence to that effect, but
rather anonymous claims and tampered pictures, spread by
anonymous cowards. Beware also of false witness (Shahadat
az-zur) which is one of the top five gravest sins (Kaba'ir) next
to shirk, murder and treachery.
2. Furthermore, the claimed prostration may not be a
prostration at all, even if it looks like it, such as looking
for something under a chair, or helping the shaykh put on his
Khuffs (leather socks). But from a distance it looks like a
prostration; or bowing such as kissing the hands of one's
parents, or entering though a low door. This was mentioned by
Habib Ahmad Mashhur AlHaddad in his book Miftahul Jannah. So
the one looking from a distance may refuse to give the benefit
of good opinion and blame the innocent good Muslim for no
reason. This happened when the Khalif Marwan ibn Abdul Malik
came one day and saw a man putting his face on the grave of
Prophet (saw). He grabbed him by the neck an said, Do you have
any idea what you are doing? The man turned around and said yes,
and it was Abu Ayyub Al-Ansari (r). He said "You must know that
I came to the Prophet (saw), not to some stone! Furthermore, I
heard the Prophet say: 'Don't weep over religion as long as it
has qualified leaders in charge, but weep over it when the
rabble (ruwaybidha) take over!” Imam Ahmad narrated this report
in his Musnad, and also Majd Ad-Din Ibn Taimiyyah (the
grandfather of Ahmad ibn Taymiyyah) in his book of “Carefully
Selected Hadiths of the Prophet” (Al-Muntaqa fi Ahadith
al-Mustafa).
The same act of kissing the grave and crying over it is related from the
great tabiee Muhammad ibn Al-Munkadir, whom Imam Sufyan ibn Uyaynah
called an ocean of truthfulness. Imam Adh-Dhahabi – whom Wahhabis
respect and adore – even excused someone who prostrates for the grave
out of love, saying : “Allah is most forgiving and most merciful, and I
swear by Allah, that the Muslim only gets emotional and cries out and
kisses the walls and weeps, because he loves Allah and His Messenger,
and THAT LOVE IS THE ONLY CRITERIA OF DIFFERENCE BETWEEN THE PEOPLE OF
PARADISE AND THE PEOPLE OF HELLFIRE!”
3. Imam Abdullah bin Ahmad, the son of Imam Ahmad bin
Hanbal, asked his father: "What do you say about someone who
touches the minbar of Prophet (saw) and tries to get its
blessings (tabarruk) by touching it, and kisses it; and he does
the same thing with the grave, or anything else of that sort,
asking to draw nearer to Allah?" IMAM AHMAD SAID: “THERE IS NO
HARM IN THAT” (La ba'sa bihi). This is narrated in the book of
Imam Ahmad “Al-'Ilal wa Ma'rifat Ar-Rijal” Volume 2 page 492,
and in “Almu'jam Al-Kabeer” of Imam Dhahabi volume 1 page 73 -
Saudi edition. Then Adh-Dhahabi comments, “Show me the cretin
who will criticize Imam Ahmad! MAY ALLAH PROTECT YOU AND ME FROM
THE HERESIES AND INNOVATIONS OF THE KHAWARIJ.”
See how Abu Musa Al-Ash'ari and Imam Dhahabi are calling those
people -- LIKE THE WAHHABIS OF TODAY -- UNQUALIFIED DEVIANTS,
REBELS, HERETICS, INNOVATORS, CRETINS, KHAWARIJ, AND PEOPLE OF
HELLFIRE. The Khawarij are those fanatic extremists who split
the Ummah, always condemning other Muslims and fighting them, in
the past and in our time.
4. Ibn Muflih Al-Hanbali said in his encyclopedia of fiqh
entitled “Al-Mubdi'” (Extraordinary reference-book) in Hanbali
fiqh – vol. 2 page 281: “It is mustahabb (desirable) for someone
making ziyarah to stand in front of the grave, as close as he
would if he visited him in his life. And it is allowed to touch
the grave with his hand, because it resembles handshaking the
living, especially if he hopes to obtain his blessings (barakah).
The same is found in the faqih Mar'i Al-Karmi al-Hanbali's book
“Ghayatul Muntaha” volume 1, page 259.
5. Kissing the grave of your parents is allowed in the
Hanafi Madhhab. This is explicitly mentioned in the encyclopedia
of fatawa called “Fatawa Hindiyyah”, also known as “Fatawah
Alamjiriyyah”, and in the commentary on Mishkat al-Masabih by
Abdul Haqq Muhaddith Dihlawi entitled “Ashi'atu al-Lama'at”
chapter on burial. Futhermore Imam Nawawi said, a Shaykh is more
important than a biological father. He said this in his book
“At-Taqrib wat-Taysir fi Marifati Sunan al-Bashir an-Nadhir”.
Therefore our Shuyukh are more deserving of our love and respect
in this life, and after their death. Allah said, بَلْ أَحْيَاء
عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ “Bal Ahya'un 'inda rabbihim
yurzaqun” "Rather, they are alive in the presence of their Lord
and receiving provision" (Al Imran 3:169).
May Allah subhan wa taala save Malaysia and all Muslim countries of the
FITNAH AL WAHHABIYYA and their batil. All previous great Muftis and true
Ulema in our time have warned against the Wahhabiyya such as Sayyid
Ahmad Zayni Dahlan, Sayyid Alawi bin Taher Al Haddad the Mufti of
Johore, Sayyid Muhammad bin Alawi al-Maliki, Allamah al-Sawi, Sayyid
Yusuf bin Hashim al-Rifai, Allama Muhammad Amin Abidin al-Shami, Sayyid
Zayn bin Sumayt and countless others. It is time now to warn against
them yet again and this is the real jihad to defend the Word of Haqq
against jawr (crime) and batil (falsehood). Stay with the Ahlus Sunna
wal Jamaa, keep respect for Ahl al-Haqq and Tasawwuf, keep love for
Ahlul Bayt, make dhikr and Salawat, keep Silatur Rahm with Awliya
whether in dunya or Barzakh, fast and pray, and throw out fitnah and the
people of fitnah who try to divide the Ummah.
This is just one quick rebuttal but we have much more and many more
proofs that will be published in due time according to need in sha
Allah. Prophet (saws) described these false teachers as wolves disguised
as sheep and he said Allah subhuan wa taala said of them, "Are these
false teachers not afraid of me? Are they trying to provoke Me?" And
Allah said,
بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْبَاطِلِ فَيَدْمَغُهُ
فَإِذَا هُوَ زَاهِقٌ وَلَكُمُ الْوَيْلُ مِمَّا تَصِفُونَ
Nay, We hurl the Truth against falsehood, and it knocks out its brain, and behold,
falsehood doth perish! Ah! woe be to you for the (false) things ye
ascribe (to Us) (al-Anbiya 21:28). Walhamdu lillahi Rabbil Alamin.
Servant of Knowledge
MUHAMMAD HISHAM AL-KABBANI AL-HASANI AL-HUSAYNI AL-SHAFII AL-NAQSHBANDI
No comments:
Post a Comment